- Δημοσιεύσεις: 932
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 3
- Forum
- Λαχανικά, Φρούτα, Όσπρια, Βότανα, Ελιά, Αμπέλι, Μανιτάρια
- Λαχανικά - Κηπευτικά
- Ντομάτα Από το σπορείο έως τον κήπο
Συζητήσεις για λαχανικά/κηπευτικά και την καλλιέργειά τους. Εμπειρίες, συμβουλές, απορίες.
Ντομάτα Από το σπορείο έως τον κήπο
- manosdet
- Αποσυνδεμένος
- Ο χρήστης είναι μπλοκαρισμένος
Πριν μερικές μέρες ξεκίνησα να ανασυγκροτώ λίγο τις ιντερνετικές σημειώσεις μου φτιάχνοντας άρθρα όσο το δυνατόν πιο κατανοητά για κάποιον που τώρα μπαίνει στον θαυμαστό αυτό χώρο της καλλιέργειας.
Φτάνοντας λοιπόν σε ένα (για μένα) ικανοποιητικό σημείο και όπως έχω ξαναπεί ότι αξία η γνώση έχει όταν μοιράζεται βάζω ένα άρθρο εδώ για να το διαβάσετε και φυσικά να κάνετε τα σχόλια σας και να προτείνετε τις διορθώσεις σας.
Το θέμα έχει να κάνει με την διαχείριση του σπόρου ντομάτας από την σπορά του σε κλειστό θερμαινόμενο σπορείο μέχρι την μεταφύτευση του στον κήπο.
Εισαγωγή
Μόλις ξεκινήσετε φυτά τομάτας από το σπόρο με επιτυχία, πιθανότατα δεν θα ξαναρίξετε μια δεύτερη ματιά σε ιστοσελίδες του τύπου how to σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα.
Υποθέτοντας λοιπόν ότι έχουμε τις κατάλληλες συνθήκες, τα φυτά της ντομάτας μεγαλώνουν σχεδόν μόνα τους – ναι είναι πραγματικά τόσο εύκολο. Αρκεί να σκεφτούμε ότι οι ντομάτες και οι αγριοντοματιές έχουν επιβιώσει εδώ και εκατομμύρια χρόνια χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Και όμως τα άρθρα που αναφέρονται σε “Ξεκινώντας το φυτό από σπόρο “ (όπως αυτό εδώ) τείνουν να είναι μακρoσκελή και γεμάτα λεπτομέρεια. Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό;
Μερικές από τις πολυπλοκότητες που κάνουν αυτά τα άρθρα τόσο μακροσκελή είναι η μεγάλη ποικιλία των προϊόντων του εδάφους, των σπόρων, αρχικών υλικών, λιπασμάτων, και ο φωτισμός ο οποίος επικρατεί σε διάφορα μέρη του κόσμου. Η πραγματική μέθοδος για να ξεκινήσουμε ντομάτες από σπόρο είναι απλή, αλλά η επιλογή των πλέον αξιόπιστων και κατάλληλων υλικών μπορεί να είναι δύσκολη.
Κάθε ντομάτα μπορεί να περιέχει εκατοντάδες σπόρους, και όπως όλοι οι σπόροι, φυτρώνουν μόνοι τους, όταν το φως του ήλιου, το νερό και το έδαφος βρίσκονται σε συνθήκες βιώσιμες. Αλλά οι περισσότεροι από εμάς θέλουμε να αποφύγουμε να πετάξουμε σπόρους και να πάρει την καλύτερη δυνατή βλάστηση από ένα πακέτο των 15, 30 ή περισσοτέρων σπόρων. Έτσι, αυτός ο οδηγός γίνεται για να κατανοήσουμε και να δημιουργήσουμε τις ιδανικές συνθήκες, ώστε το 100% των σπόρων μας να βλαστήσουν και να παράγουν υγιή φυτά τομάτας.
Μερικές από τις αγαπημένες ποικιλίες μας μπορεί να είναι σχετικά καινούριο είδος, να μην είναι ευρέως γνωστό, ή να είναι μια παραδοσιακή ποικιλία, οπότε η μόνη λύση είναι να κάνουμε φυτά από σπόρο μόνοι μας. Αξίζει λοιπόν να μάθουμε πώς να ξεκινήσουμε επιτυχώς τα δικά μας φυτά από σπόρους, έτσι ώστε να μπορούν να αναπτυχθούν πάντα οι ακριβείς ποικιλίες τομάτας που θέλουμε.
Τα Βασικά
Ας ξεκινήσουμε με τις πιο απλές βήμα-προς-βήμα οδηγίες για την καλλιέργεια φυτών τομάτας από το σπόρο μέχρι να είναι έτοιμο το φυτό για μεταφύτευση φύτευση στον κήπο μας. Θα συνεχίσουμε αυτή την ενότητα χωρίς όσο το δυνατόν περιττές λεπτομέρειες και στη συνέχεια θα επεκταθούμε σε κάποιους τομείς σε ξεχωριστές ενότητες που ακολουθούν.
Υλικά που θα χρειαστείτε:
• Σπόρους ντομάτας
• Νερό
• Μεγάλο μπολ
• Μεγάλο κουτάλι ή σπάτουλα
• Mix χώματος για σπορεία
• Φυτοδοχεία φυτωρίων ή πλαστικές γλάστρες
• Υγρό λίπασμα (κρυσταλλικής μορφής ή ακόμα καλύτερα τσάι κομπόστας )
• Φωτιστικό φθορισμού δύο λαμπτήρων (1-1,2 m ρυθμιζόμενο σε ύψος με αλυσίδες)
• Έναν λαμπτήρα φθορισμού Daylight (warm white) 36Watt και έναν λαμπτήρα φθορισμού ( ψυχρό λευκό) 36Watt ή 2 λαμπτήρες φθορισμού πλήρους φάσματος
1. Βεβαιωθείτε ότι τα φυτοδοχεία σας, κατσαρόλες, μπολ, και σπάτουλα είναι όλα καθαρά. Εάν είναι απαραίτητο, ξεπλύνετε με διάλυμα χλωρίνης 10% για να αποστειρωθούν.
2. Ρίξτε το χώμα για σπορεία σε ένα μεγάλο μπολ και μουσκέψτε το. Το μείγμα θα πρέπει να είναι υγρό και να γίνεται μάζα όταν πιέζεται, αλλά όχι τελείως μουλιασμένο και λάσπη.
3. Μεταφέρετε το μείγμα μέσα στα φυτοδοχεία ή στις γλάστρες και λειάνετε την επιφάνεια με τη σπάτουλα.
4. Ρίξτε σπόρους ντομάτας πάνω στην επιφάνεια του εδάφους και στη συνέχεια ίσα ίσα να τους σκεπάσετε με χώμα. Ο στόχος εδώ είναι να φυτευτούν όσο πιο ρηχά γίνεται. Μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν μια οδοντογλυφίδα ή άλλο εργαλείο για να ωθήσουν κάθε σπόρο ελαφρά κάτω από την επιφάνεια του εδάφους. Αφού πέσει ο σπόρος στην κορυφή του υγρού χώματος πασπαλίζουμε μια λεπτή στρώση στεγνού χώματος από πάνω και στη συνέχεια ψεκάζουμε με ένα καθαρό μπουκάλι ψεκασμού με νερό.
5. Τοποθετήστε ένα διάφανο πλαστικό καπάκι ή κάποια πλαστική μεμβράνη ή κάποια νάιλον σακούλα πάνω από την επιφάνεια του σπόρου στα φυτοδοχεία ή τις γλάστρες, και στη συνέχεια τοποθετήστε τα σε μία ζεστή επιφάνεια με θερμοκρασία από 18-25 ° C. Το πλαστικό κάλυμμα δεν θα πρέπει να είναι αεροστεγές.
6. Όταν σπόροι αρχίζουν να φυτρώνουν, αφαιρέστε το πλαστικό κάλυμμα και βάλτε τα φυτοδοχεία / γλάστρες κάτω από λαμπτήρες φθορισμού, σε απόσταση όχι μεγαλύτερη από 4-5 εκατοστά από τους λαμπτήρες φθορισμού για 16 ώρες την ημέρα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Δεν υπάρχει κίνδυνος από φυτά σας να καούν εάν ακουμπήσουν στις λάμπες.
7. Κάθε 1-2 μέρες, θα πρέπει να αυξάνετε το ύψος του φωτιστικού για να διατηρηθεί η μέγιστη απόσταση 4-5 εκατοστά από τις κορυφές των φύλλων σας και τους λαμπτήρες.
8. Όταν στα φυτά σας έχουν εμφανιστεί το δεύτερο ζευγάρι πραγματικών φύλλων, εφαρμόζουμε υγρό λίπασμα στην μισή δόση από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής με μια φιάλη ψεκασμού (δηλαδή αν κανονικά η δοσολογία είναι 1 κουτ. γλυκού σε 1 λίτρο νερό θα βάλουμε ½ ).
9. Αν φυτά σας είναι σε γλάστρες, τότε θα πρέπει να τα μεταφυτεύσετε σε φυτοδοχεία μετά από περίπου 3-4 εβδομάδες, ή όταν φυτά σας να έχουν τρίτο σύνολο τους από πραγματικά φύλλα και είναι περίπου 8-12 εκατοστά ύψος. Κατά την μεταφύτευση, θα πρέπει να υπολογίσετε και να κρατήσετε κάποια επιπλέον φυτά σε περίπτωση που ένας παγετός καταστρέψει την πρώτη φύτευση σας.
10. Μόλις τα σπορόφυτα είναι ηλικίας 5-7 εβδομάδων, θα πρέπει να είναι περίπου 20-25 εκατοστά ύψος. Αισίως έχετε φτάσει τώρα 1-2 εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα φύτευσης στον κήπο σας. Θα πρέπει λοιπόν να αρχίσετε την σκληραγώγηση των φυτών σας εκθέτοντας τα σταδιακά στο φως του ήλιου, πρώτα με την πλήρη σκιά, μετά κάτω από κάποιο δίχτυ σκίασης, και στη συνέχεια λίγα λεπτά κάτω από το φως του ήλιου την ημέρα, σταδιακά αυξάνοντας την έκθεσή τους μέχρι την 7η ή 8η ημέρα που θα βιώνουν την πλήρη ήλιο, ακόμη και στο πιο ζεστό μέρος της ημέρας (11πμ-1μμ).
11. Όταν μετεωρολογικές προβλέψεις δεν προβλέπουν οι επερχόμενες νύχτες να έχουν θερμοκρασίες κάτω από 8-10 ° C, μεταφυτέψτε τα φυτά τομάτας έξω στον κήπο σας τόσο βαθιά όσο το δυνατόν, αφαιρώντας τυχόν φύλλα που θα ταφούν. Αυτό θα πρέπει να γίνει σε μια συννεφιασμένη μέρα, ή αργά το απόγευμα για να επιτρέψει στα φυτά 1 ημέρα για να εγκλιματιστούν. Σε περίπτωση πλήρους ηλιοφάνειας, ένα κάλυμμα ή άλλο πλαίσιο πρέπει να υπάρχει για να προστατεύει τα φυτά για μερικές ημέρες.
Συνεχίζεται........
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- manosdet
- Αποσυνδεμένος
- Ο χρήστης είναι μπλοκαρισμένος
- Δημοσιεύσεις: 932
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 3
Πιο αναλυτικά
Το σωστό χώμα
Όταν φυτρώσουν οι σπόροι τομάτας είναι ευάλωτοι σε οποιαδήποτε βακτήρια ή μύκητες που μπορεί να υπάρχουν στο περιβάλλον ανάπτυξης σας (χώμα).
Πρόβλημα: Αν λίγο μετά την βλάστηση το φυτό τομάτας σας πεθάνει, ειδικά με ένα σκούρο δαχτυλίδι ακριβώς πάνω από τη γραμμή του εδάφους, αυτό δείχνει ριζοκτονία και σημαίνει ότι το χώμα σας είναι μολυσμένο.
Λύση: Για να προλάβετε τα φυτά σας από τέτοιου είδους ασθένειες, οι πρώτες ύλες πρέπει να είναι όσο το δυνατόν αποστειρωμένες.
Οι σπόροι πρέπει να σπαρθούν σε χώμα που να είναι ιδανικό για σπορεία. Δεν θα πρέπει να ξεκινήσετε τους σπόρους σε μείγμα χώματος για γλάστρες ούτε σε χώμα κήπου. (Εδώ διατηρώ μία επιφύλαξη επειδή γνωρίζω πως πρέπει να προσθέτουμε μία ποσότητα χώματος από το έδαφος που θα μεταφυτευτούν τα φυτά για να τα βοηθήσει να εγκλιματιστούν πιο εύκολα)
Αν έχετε οποιαδήποτε αμφιβολία σχετικά με τις πρώτες ύλες σας (φυτοδοχεία, γλάστρες, σπάτουλες κλπ κλπ), αποστειρώνετε τα με ένα διάλυμα χλωρίνης 10% και ξεπλύνετε πριν από τη χρήση.
Αν σκοπεύετε να κάνετε πλήρως βιολογικά φυτά, τότε θα πρέπει να φτιάξετε το δικό σας μείγμα χώματος σας από τύρφη, βερμικουλίτη και περλίτη. Τα εμπορικά σκευάσματα περιλαμβάνουν κάποιο υλικό το οποίο επιτρέπει στην τύρφη να απορροφά νερό. Αν δημιουργείτε το δικό σας μίγμα, θα πρέπει να προσθέσετε 1 κουταλάκι του γλυκού από ένα οργανικό σαπούνι πιάτων σε 4 λίτρα του νερού για να βοηθήσετε την τύρφη στο μίγμα σας να απορροφά το νερό.
Δίσκοι φύτευσης και φυτοδοχεία
Είτε θέλετε να αρχίσετε τους σπόρους ντομάτας σας σε δίσκους φύτευσης(που πωλούνται σε μια ποικιλία σχημάτων και μεγεθών) ή φυτοδοχεία είναι προσωπική προτίμηση. Μπορείτε να αρχίσετε τους σπόρους ντομάτας σας απευθείας σε φυτοδοχεία βάθους 10 εκατοστών και να μεταφυτεύσετε απευθείας στον κήπο, ή μπορείτε να ξεκινήσετε σε δίσκους φύτευσης με μικρά κελιά και στη συνέχεια να τα μεταφυτεύσετε σε φυτοδοχεία καθώς μεγαλώνουν.
Τα φυτοδοχεία μπορούν να καθαριστούν και να χρησιμοποιηθούν εκ νέου για πολλά χρόνια.Για να εξοικονομήσετε χώρο, μπορείτε να φυτέψετε 2-4 σπόρους σε κάθε κελί σε δίσκους των 72 θέσεων.
Θα πρέπει να διαχωρίζονται μετά από λίγες εβδομάδες, πριν μπερδευτούν οι ρίζες. Μπορείτε επίσης να ξεκινήσετε άμεσα σε φυτοδοχεία βάθους 10 εκατοστών 3-4 σπόρους και αργότερα κρατάτε το πιο εύρωστο φυτό αφαιρώντας τα υπόλοιπα
Το όφελος από την έναρξη σε ένα μικρότερο κελί και κατόπιν μεταφυτεύοντας μέσα σε ένα μεγαλύτερο δοχείο ενθαρρύνει την αρχική ρίζα (η οποία πηγαίνει κατευθείαν κάτω προς τον πυθμένα του δοχείου) να γίνει ένα πιο ινώδες ριζικό σύστημα και να καταλάβει ολόκληρο το δοχείο .
Σας προτείνουμε να κάνετε ένα χάρτη του δίσκου με τα φυτοδοχεία σας (συμπεριλαμβανομένου κάποια ένδειξη του προσανατολισμού σε περίπτωση που περιστρέψετε το δίσκο και ξεχάσετε ποιό είναι τέλος του και ποια η αρχή του!) Στον πίνακα αυτό εκτός από το είδος των φυτών μπορείτε να συμπεριλάβετε αρκετές πληροφορίες όπως ημερομηνία σποράς, λίπανσης, συχνότητα ποτίσματος και ότι άλλο νομίζετε ότι σας χρειάζεται. Τυποποιημένους πίνακες μπορείτε να κατεβάσετε από εδώ:
www.feldoncentral.com/garden/seedlingmaps/
Το πρόβλημα με τα γλαστράκια κοκοφοίνικα
Έχει διαπιστωθεί ότι τα γλαστράκια συμπιεσμένου κοκοφοίνικα τείνουν να απομακρύνουν το νερό μακριά από ευαίσθητα στην αρχής τους σπορόφυτα, στερώντας τους έτσι το νερό. Επίσης, αυτά τα γλαστράκια δεν αποσυντίθενται τόσο γρήγορα όσο τα διαφημίζουν. Έχουν ακουστεί ιστορίες των κηπουρών απογοητευμένοι να βγάζουν καχεκτικά φυτά και διαπίστωναν ότι δεν διαλύθηκε το γλαστράκι και το φυτό έμεινε εκεί εγκλωβισμένο μην έχοντας χώρο να αναπτυχθεί άλλο.
Πρόβλημα: Σπορόφυτα σε γλαστράκια συμπιεσμένου κοκοφοίνικα συχνά δεν παίρνουν αρκετό νερό προκαλώντας τους μαρασμό, και δεν δείχνουν υγιή ανάπτυξη.
Λύση: Χρησιμοποιήστε πλαστικά φυτοδοχεία, και την επαναχρησιμοποιήστε τα και τον επόμενο χρόνο αφού τα καθαρίσετε καλά και απολυμάνετε. Μετά από 5 χρόνια χρήσης απορρίπτονται λιγότερο από το 1% των πλαστικών φυτοδοχείων μου.
Πρόβλημα: Σπορόφυτα που ξεκίνησαν σε γλαστράκια συμπιεσμένου κοκοφοίνικα και έχουν μεταφτυευθεί στον κήπο αποτυγχάνουν να αναπτυχθούν και είναι καχεκτικά.
Λύση: Εάν σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε γλαστράκια συμπιεσμένου κοκοφοίνικα σας συνιστούμε να κόψετε το κάτω μέρος της γλάστρας πριν τη μεταφύτευση για να επιτρέψετε την ελεύθερη ανάπτυξη της ρίζας.
Εμβαπτισμός των σπόρων
Ένα εντελώς προαιρετικό βήμα στην εκκίνηση σπόρων είναι ο εμβαπτισμός πριν από τη σπορά τους. Ο εμβαπτισμός των σπόρων προς σπορά μπορεί να αυξήσει σε μεγάλο ποσοστό την βλαστικότητα τους.
Πρόβλημα: Έχω σπόρους ντομάτας που είναι άνω των 6 ετών, ή θα σπείρω αργότερα από ό, τι είχα προγραμματίσει. Πώς μπορώ να αυξήσω την πιθανότητα και την ταχύτητα της βλάστησης;
Λύση: Εμβαπτίστε τους σπόρους σε ένα ζεστό διάλυμα τσαγιού & λιπάσματος για 1-12 ώρες πριν από τη σπορά.
Προσθέστε ένα φακελάκι τσαγιού σε ένα φλιτζάνι θερμού ύδατος και αφήστε το για 5 λεπτά. Βγάλτε το σακουλάκι και προσθέστε μερικές σταγόνες υγρού λιπάσματος από φύκια. Τακτοποιήστε πολλά μικρά μπολ ή ποτήρια σε ένα τραπέζι και προσθέσετε τους σπόρους σας σε κάθε φλιτζάνι. Στη συνέχεια, προσθέστε αρκετό από το ελαφρύ τσάι σε κάθε μπολ για να υγράνετε τους σπόρους. Ενυδατώστε τους σπόρους για μία έως 12 ώρες. Στη συνέχεια σπείρετε τους σπόρους στα σπορεία σας.
Αν έχετε φρέσκους σπόρους (λιγότερο από 5 ετών) αυτό το βήμα μπορεί, φυσικά, να παραλειφθεί.
Βάθος σποράς
Οι σπόροι ντομάτας και πιπεριάς, και κυρίως ντομάτας cherry, φαίνεται να φυτρώνουν με ένα υψηλότερο ποσοστό επιτυχίας όταν σπέρνονται εξαιρετικά ρηχά (περίπου ½ εκατοστό βάθος).
Πρόβλημα: Οι σπόροι ντομάτας, κυρίως ντομάτας cherry, αποτυγχάνουν να βλαστήσουν.
Αιτία: Οι σπόροι έχουν σπαρθεί πάρα πολύ βαθιά.
Λύση: Σπείρετε τους σπόρους πολύ ρηχά.
Εάν ανησυχείτε ότι μπορεί να φυτέψετε τους σπόρους σας πάρα πολύ βαθιά, τότε ρίχνετε απλώς τους σπόρους πάνω από το έδαφος και χρησιμοποιήσετε ένα μικρό εργαλείο, όπως μια οδοντογλυφίδα για να μετακινήσετε λίγο χώμα πάνω από τους σπόρους. Μια άλλη λύση είναι να ρίξετε τους σπόρους στην κορυφή του υγρού χώματος, μετά προσθέστε μία μικρή ποσότητα στεγνού χώματος να σκεπάσετε τον σπόρο και με ένα ψεκαστήρι ψεκάστε για να το μουσκέψετε.
Οι σπόροι της ντομάτας φυτρώνουν με διαφορετικό ρυθμό. Οι ντομάτες cherry μπορεί να φυτρώσουν ιδιαίτερα γρήγορα. Εν τω μεταξύ, οι σπόροι πιπεριάς προτιμούν να βλαστήσουν περίπου 5-6 βαθμούς υψηλότερη θερμοκρασία από ό, τι οι σπόροι τομάτας . Εάν είστε αρκετά τυχεροί να έχετε ένα χαλάκι θέρμανσης, τότε μπορείτε να αρχίσετε τόσο τις πιπεριές και τους σπόρους ντομάτας την ίδια στιγμή. Σε αντίθετη περίπτωση, εμείς προτείνουμε να ξεκινήσετε τους σπόρους πιπεριάς σας 2-3 εβδομάδες πριν ξεκινήσετε φυτά τομάτας σας, καθώς θα χρειαστούν επιπλέον χρόνο για να βγουν από τη χειμερία νάρκη.
Πόσο νερό;
Μόλις έχετε φυτέψει τους σπόρους σας, η μεγαλύτερη πρόκληση που πρέπει να αντισταθείτε είναι ο πειρασμός του υπερβολικού ποτίσματος. Σας συνιστούμε να μην ποτίσετε πάλι μέχρι τα φυτά να γίνουν 3-4 εκατοστά ύψος και έχουν χρησιμοποιήσει το μεγαλύτερο μέρος του νερού από το έδαφος. Αυτό είναι τυπικά 5-7 ημέρες μετά τη βλάστηση. Θα υπάρχει μια αισθητή ελάφρυνση της επιφάνειας του εδάφους, όπως στεγνώνει. Επίσης, οι δίσκοι των σπορείων/ ή γλάστρες θα χάσουν βάρος.
Μην αφήνετε τα φυτά σας να στεγνώσουν τελείως. Αν φυτά αρχίσουν να μαραίνονται, θα πρέπει να τα ποτίσετε αμέσως.
Εμείς προτιμούμε γενικά πότισμα πυθμένος , βάζοντας τον δίσκο με τα σπορόφυτα σε κάποιο ταψί με νερό αφήνοντας τα φυτά να πάρουν μόνα τους την ποσότητα νερού που χρειάζονται. Με αυτό τον τρόπο, δεν διαταράσσουμε τα τρυφερά σπορόφυτα από το προστιθέμενο νερό.
Κάποια μικρή εμφάνιση πράσινων βρύων στην βάση των δίσκων του σπορείου μας είναι φυσιολογικό, αλλά αυτό μπορεί να είναι ένα σύμπτωμα ότι το έχουμε παρακάνει με το πότισμα.
Φωτισμός
Το ανθρώπινο μάτι έχει μια αξιοσημείωτη ικανότητα να μας επιτρέπει να βλέπουμε άνετα από το φως λίγων κεριών έως την πλήρη ένταση του ήλιου.
• Δυνατή ηλιοφάνεια: 110.000 lux
• Σκιά: 20.000 lux
• Φως φθορισμού: 500 lux
• Ανατολή ηλίου: 400 lux
• Πανσέληνος σε μια καθαρή νύχτα: 0,25 lux
Φωτεινότητα δεν είναι μόνο η ένταση του φωτός, αλλά επίσης και η απόσταση από το φως. Ειδικά με λαμπτήρες φθορισμού, η ένταση φωτός πέφτει δραματικά σε απόσταση μόλις λίγων εκατοστών.
Σας προτείνουμε την καλλιέργεια σπορόφυτων κάτω από ένα φωτιστικό φθορισμού , το οποίο φιλοξενεί δύο λάμπες 32W - 40W πλήρους χρωματικού φάσματος. Αν υπάρχει δυνατότητα επιλογής, θα πρέπει να έχουμε ένα φωτιστικό με ανακλαστήρα μετάλλου, έτσι ώστε να κατανέμει το φως σε ολόκληρο το πλάτος του σπορείου.
Πρόβλημα: Τα φυτά τομάτας αναπτύσσονται ψηλά και λιγνά, και κάμπτονται προς ένα παράθυρο σε αναζήτηση του φωτός.
Λύση: Τοποθετήστε λαμπτήρες φθορισμού όχι περισσότερο από 4-5 εκατοστά από την κορυφή του φυτού και αφήστε το αναμμένο για 16 ώρες την ημέρα.
Σας προτείνουμε να υψώνετε τους δίσκους με τα φυτοδοχεία σας ή να κατεβάζετε το φωτιστικό σας έτσι ώστε να διατηρείτε την απόσταση 4-5 εκατοστών μεταξύ της κορυφής των φυτών και των λαμπτήρων φθορισμού καθώς αυτά μεγαλώνουν. Χρησιμοποιήστε αλυσίδες για την ρύθμιση του ύψους του φωτιστικού, ή να χρησιμοποιήσετε παλιά βιβλία, DVD κλπ. για την αύξηση του ύψους των δίσκων σποράς. Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος των φυτών να καούν αν ακουμπήσουν στους λαμπτήρες καθότι αυτοί είναι ελαφρώς θερμοί.
Σας προτείνουμε να συνδέσετε τα φώτα με χρονοδιακόπτη για 16 ώρες την ημέρα, αλλά και αν λείψετε για ένα Σαββατοκύριακο, τα φυτά μπορούν να καλλιεργηθούν κάτω από 24 ώρες φως για λίγες μέρες χωρίς αρνητικές συνέπειες.
Αν δεν βρείτε λαμπτήρες φθορισμού πλήρους φάσματος μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν λαμπτήρα 32W-40W ψυχρού λευκού (cool white) και έναν λαμπτήρα 32W-40W θερμού φωτός ημέρας (daylight warm) για να συμπληρώσετε το χρωματικό φάσμα που χρειάζονται τα φυτά για την ανάπτυξή τους.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι λαμπτήρες φθορισμού παρουσιάζουν σημαντική πτώση στο φωτισμό που δίνουν μετά από 2 χρόνια, γι 'αυτό προτείνουμε την αντικατάστασή τους σε αυτό το διάστημα. Δεν υπάρχει καμία ανάγκη να αγοράσετε ακριβά Aquarium, Terrarium, Deluxe, ή φώτα ανάπτυξης φυτών.
Μεγάλη ανάπτυξη στην αγορά παρουσιάζουν τα φωτιστικά High pressure Sodium και Metal Halide lights. Αυτά μπορούν να παράγουν περισσότερα από 400 W φωτός. Με τη χρήση των ανακλαστικών mylar και με τα φώτα 3-4 μέτρα πάνω από τα φυτά, ένας πολύ μεγάλος αριθμός των φυτών μπορεί να καλλιεργηθεί. Αν υπάρχει ενδιαφέρον για το θέμα αυτό, μπορούμε να επεκτείνουμε σε αυτό σε ένα ξεχωριστό άρθρο.
Αερισμός
Χρησιμοποιήστε ένα ανεμιστήρα (στην πιο χαμηλή ταχύτητα) για να παρέχετε ένα απαλό αεράκι στα φυτά σας για αρκετές ώρες την ημέρα. Αυτό θα τα ενθαρρύνει να αναπτύξουν στελέχη παχύτερα και γενικά πιο γεροδεμένα φυτά
Πρόβλημα: Τα φυτά τομάτας δεν κάνουν χοντρούς βλαστούς.
Λύση: Αν και τα εμπορικά θερμοκήπια χρησιμοποιούν χημικό σπρέι ανάπτυξης που ενθαρρύνουν φυτά να κάνουν παχιά και στιβαρά στελέχη, καθώς επίσης και να μεγαλώσουν τα φυτά σε χαμηλές θερμοκρασίες, μπορείτε να τα μιμηθείτε χρησιμοποιώντας ένα ανεμιστήρα για να τα ενθαρρύνετε να δημιουργήσουν στελέχη παχύτερα.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Πολλές μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πωλούν ανεμιστήρες κατά τους μήνες Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου, καθώς είναι ένα εποχιακό είδος.
Λίπανση
Φυτρώνοντας ο σπόρος μας θα εμφανίσει δύο στρογγυλεμένα φύλλα που ονομάζονται κοτυληδόνες. Μερικές φορές αυτά έχουν ακόμη πάνω τους την επένδυση των σπόρων από τον οποίο βλάστησαν. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα υγρό Q-Tip (μπατονέτα για τα αυτιά) προσεκτικά ή τσιμπήστε το με τα δάχτυλά σας για να το αφαιρέσετε.
Το επόμενο σετ των φύλλων είναι πραγματικά φύλλα και ονομάζονται έτσι επειδή είναι ο κύριος τύπος που θα έχουν τα φυτά τομάτας σας. Κάθε ποικιλία ντομάτας έχει φύλλα τα οποία είναι ελαφρώς διαφορετικά.
Μέχρι να δούμε ένα δεύτερο σετ από πραγματικά φύλλα αρχίζουν να εμφανίζονται (τα σπορόφυτα θα είναι συνήθως 8-10 εκατοστά ύψος σε αυτό το σημείο), δεν είναι αναγκαίο να εφαρμόσουμε λίπανση. Σας προτείνουμε την λίπανση με υγρό λίπασμα φυκιών στο μισό της κανονικής ισχύος τους σε ένα τελείως καθαρό μπουκάλι σπρέι το οποίο είναι απαλλαγμένο από τυχόν υπολείμματα χημικών.
Αν σκοπεύετε να μεγαλώσετε τα φυτά σας πέρα από το τυπικό χρονοδιάγραμμα 6-8 εβδομάδων (που παράγει 20-25 εκατοστά ψηλά φυτά), αυτή θα πρέπει να είναι η τελευταία λίπανση που τα φυτά σας χρειάζονται έως ότου είναι έτοιμα να μεταφυτευθούν στο έδαφος.
Μεταφύτευση από δίσκους σε φυτοδοχεία
Αν ξεκινήσετε τους σπόρους σας σε δίσκους, τότε θα πρέπει να μεταφυτεύσετε σε φυτοδοχεία έως 10 εκατοστά βάθος όταν τα φυτά έχουν φθάσει σε ένα κατάλληλο μέγεθος, τυπικά 8-12 εκατοστά ύψος και με τρίτο σύνολο τους από πραγματικά φύλλα. Ο δίσκος θα πρέπει να είναι καλά ποτισμένος περίπου 30 λεπτά πριν τη μεταφύτευση. Τα φυτά τομάτας είναι πολύ ανθεκτικά και αν είναι καλά ποτισμένα θα ανταποκριθούν μια χαρά στη διαδικασία της μεταφύτευσης.
Οι βλαστοί των φυτών ντομάτας έχουν πολλές λεπτές τρίχες που έχουν την αξιοσημείωτη ικανότητα να γίνονται ρίζες όταν θάβονται. Επωφεληθείτε λοιπόν από αυτό και μεταφυτεύστε τα φυτά τομάτας σας αρκετά βαθιά. Σας συνιστούμε να αφαιρέσετε τα φύλλα που θα θαφτούν στο χώμα από αυτή τη διαδικασία. Εάν τα φυτά δεν είναι αρκετά ψηλά για να έχουν τα φύλλα πάνω από την επιφάνεια του εδάφους προσθέστε λίγο χώμα στον πάτο του δοχείου πριν από την μεταφύτευση.
Σκληραγώγηση των φυτών
Τα σπορόφυτα που ξεκίνησαν κάτω από τεχνητό φως πρέπει σιγά-σιγά να εγκλιματιστούν στο φως του ήλιου πριν να μεταφυτευθούν στον κήπο. Οι μεσημεριανές ώρες της 11πμ-14:00 είναι το πιο πιθανό να βλάψουν τα ευαίσθητα φυτά και αυτό οφείλεται στην ένταση του ήλιου. Η έκθεση στον ήλιο θα πρέπει να αποφεύγεται μέχρι τα φυτά να είναι κατάλληλα προετοιμασμένα.
1 έως 1 1/2 εβδομάδα πριν από τη μεταφύτευση στην οριστική τους θέση τα φυτά σας πρέπει να μετακινηθούν έξω σε πλήρη σκιά για 1-2 ημέρες και στη συνέχεια σταδιακά κάτω από κάποιο δίχτυ σκιάς ή άμεσο ηλιακό φως με μια βαθμιαία αύξηση της διάρκειας. Αν οι θερμοκρασία το βράδυ αναμένεται να πέσει κάτω από τους 9-10 βαθμούς Κελσίου ή προβλέπονται ισχυροί άνεμοι θα πρέπει να μεταφέρετε σε εσωτερικούς χώρους τα φυτά. Η σκληραγώγηση των φυτών μπορεί να διπλασιαστεί σε συννεφιασμένες ημέρες. Εδώ είναι ένα γενικό πρόγραμμα που μπορείτε να ακολουθήσετε:
[Μέρα 1] Πλήρης σκιά
[Ημέρα 2] 10 λεπτά από τον πρωινό ήλιο.
[Ημέρα 3] 15 λεπτά από τον ήλιο το πρωί. 10 λεπτά απογευματινό ήλιο.
[Ημέρα 4] 45 λεπτά από τον ήλιο το πρωί. 30 λεπτά απογευματινό ήλιο.
[Ημέρα 5] 1 1/2 ώρα από τον πρωινό ήλιο. 1 ώρα απογευματινό ήλιο.
[Ημέρα 6] 3 ώρες ηλιοφάνειας το πρωί. 2 ώρες απογευματινό ήλιο.
[Ημέρα 7] 4 ώρες ηλιοφάνειας το πρωί. 3 ώρες απογευματινό ήλιο.
[Ημέρα 8] Έτοιμο για μεταφύτευση.
Αντιλαμβανόμαστε ότι πολλοί δεν μπορούν να κάνουν αυτή τη διαδικασία σκληραγώγησης των φυτών που περιγράφεται παραπάνω και υπάρχουν κάποια διαλύματα καολίνης σε σκόνη που μπορούμε να ψεκάσουμε στα φυτά και να δημιουργήσουμε κάποιο είδος προστατευτικού κέλυφους από το ηλιακό φώς αλλά δεν νομίζω ότι αξίζει να το αναλύσουμε παραπάνω
Φυτά τα οποία δεν έχουν σκληραγωγηθεί το πιο πιθανό είναι να πάθουν εγκαύματα στο φύλλωμα 1-2 ημέρες μετά την έκθεση τους στον ήλιο. Μία χαρακτηριστική ξήρανση των φύλλων από ακατάλληλη σκληραγώγηση (με καφέ σημεία όπου το φύλλο έχει στεγνώσει και έχει γίνει πολύ λεπτό) μπορεί να καθυστερήσει την ανάπτυξη ή και να σκοτώσει τα φυτά.
Βγάζοντας τα φυτά απ’ το σπορείο
Τα νέα φυτά μας είναι αρκετά ευαίσθητα και ευάλωτα σε έντομα όπως ψύλλους αφίδες κλπ κλπ. Κάποια είδη αφήνουν πίσω τους μικροσκοπικές οπές στα φύλλα. Άλλα εισχωρούν στο φύλλωμα κάνοντας ζιγκ-ζαγκ και αφήνουν ίχνη στα φύλλα των φυτών. Και στις δύο περιπτώσεις, δεν ωφελεί να ψεκάσουμε τα φυτά με εντομοκτόνα καθώς τα έντομα που προκάλεσαν τη ζημία έχουν φύγει από τη στιγμή που θα βρούμε τα στοιχεία.
Προληπτικά όμως μπορούμε να κάνουμε ψεκασμούς με κάποιο διάλυμα τσουκνίδας ή άλλου φυσικού εντομοαπωθητικού και να προλάβουμε την επιδρομή των εντόμων.
Πότε πρέπει να φυτέψουμε τα φυτά στον κήπο;
Αυτή είναι από τις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις για την καλλιέργεια της τομάτας .
Αν περιμένετε έως ότου ο κίνδυνος παγετού έχει περάσει (μέσα Απριλίου περίπου), τότε θα έχουμε σχετικά λίγες ντομάτες (η μετάφραση είναι από ιστοσελίδα καλλιεργειών τομάτας στην Αμερική και διαφέρουν οι γεωγραφικές ζώνες ανθεκτικότητας σε σχέση με την Ελλάδα). Γι’ αυτό και πρέπει να φυτευτούν μεγάλα, υγιή σπορόφυτα στις αρχές έως τα μέσα Μαρτίου και να τα έχουμε προστατευμένα από τις χαμηλές θερμοκρασίες.
Οι περισσότεροι ανθοί θα εμφανίζονται συνήθως τον Απρίλιο, και στις αρχές Μαΐου. Μέχρι τα τέλη Μαΐου έως τις αρχές Ιουνίου, οι θερμοκρασίες το βράδυ δεν είναι πλέον κάτω από 22-23 βαθμούς. Η υψηλή υγρασία και πολύ υγρές συνθήκες γενικότερα διακόπτουν την καρπόδεση (γι’ αυτό λένε όταν είναι στον ανθό περιορίζουμε τα ποτίσματα μέχρι να δέσουν).
Είναι πραγματικά επιτακτική ανάγκη να μεταφυτεύουμε τα φυτά μας έξω όσο το δυνατόν νωρίτερα και φυσικά να τα έχουμε προστατευμένα με κάποια καλύμματα προστασία νάιλον.
Το να περιμένουμε μέχρι τον Απρίλιο δεν είναι μια επιλογή!
(Ξέρω ότι εδώ θα υπάρχουν πολλές αντιδράσεις και φυσικά ούτε εμένα με βρίσκει σύμφωνο αυτή η συμβουλή αλλά επαναλαμβάνω μετάφρασα από ιστοσελίδες του εξωτερικού. Το παράξενο βέβαια είναι πως με την περιοχή του Τέξας απ’ όπου άντλησα τις περισσότερες πληροφορίες βρίσκεται στην ζώνη ανθεκτικότητας 9b όπως και οι περιοχές της Στερεάς Ελλάδας).
Καιρός και μετεωρολογία
Οι χαμηλές και υψηλές θερμοκρασίες που αναφέρουν οι μετεωρολόγοι στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων ή στις εφημερίδες μπορεί να είναι παραπλανητικά για εμάς τους καλλιεργητές. Δεν δείχνουν πάντα την υψηλότερη και χαμηλότερη θερμοκρασία ανά ημέρα, αλλά αντίθετα εκτιμούν τις θερμοκρασίες στα μεσάνυχτα και το μεσημέρι. Η πιο κρύα ώρα της ημέρας όμως είναι συνήθως έξι το πρωί. Υπάρχουν ιστοσελίδες με πρόγνωση καιρού στο διαδίκτυο που μας ενημερώνουν για τις καιρικές συνθήκες των επόμενων ημερών ανά ώρα και αυτό μπορεί να φανεί πολύ χρήσιμο για να γνωρίζουμε αν τα φυτά μας θα εκτεθούν σε χαμηλή θερμοκρασία για 2-3 ώρες ή αν αυτή θα είναι παρατεταμένη.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σπορόφυτα που εξακολουθούν να είναι σε φυτοδοχεία ή σε γλάστρες πρέπει να μεταφερθούν σε εσωτερικούς χώρους, αν οι θερμοκρασίες το βράδυ αναμένεται να πέσει κάτω από 8-9° C ή εάν αναμένονται ισχυροί άνεμοι.
Σας προτείνουμε τη φύτευση σπορόφυτων ντομάτας σε εξωτερικούς χώρους, όταν οι θερμοκρασίες τη νύχτα προβλέπεται ότι θα παραμείνει πάνω από τους 10 ° C για τις επόμενες 5 ημέρες. Μετά τη φύτευση των φυτών σας έξω, σας προτείνουμε να ενημερώνεστε από μια αξιόπιστη ιστοσελίδα καιρού καθημερινά μέχρι τα μέσα Απριλίου. Για τα τελευταία 5 χρόνια, είχαμε τουλάχιστον μία απροσδόκητα κρύα νύχτα (κάτω από 9 ° C) στις αρχές έως τα μέσα Απριλίου.
Σε περίπτωση προβλεπόμενου παγετού, τοποθετήστε αμέσως καλύμματα στα φυτά σας για να παγιδεύουν θερμότητα όσο το δυνατόν περισσότερο. Διάφανα πλαστικά ή πλαστικά καλύμματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, αλλά δεν θα πρέπει να επιτρέπεται να αγγίζουν τα φυτά γιατί θα τα κάψουν από το κρύο.
Σε περίπτωση που τα φυτά σας καταστρέφονται από το κρύο θα πρέπει να έχετε κρατήσει κάποια εφεδρικά για να τα αντικαταστήσετε διαφορετικά η λύση της αγοράς από φυτώριο είναι αναπόφευκτη.
Ημερομηνίες φύτευσης
Επειδή ο καιρός είναι τόσο μεταβλητός ακριβής ημερομηνία φύτευσης δεν μπορούμε να έχουμε.
Ωστόσο, δεν μπορείτε να περιμένετε έως ότου ο κίνδυνος παγετού έχει φύγει. Σας συνιστούμε να αρχίσετε να παρακολουθείτε τις καιρικές συνθήκες και να σχεδιάζετε για ορισμένες ημερομηνίες, αλλά πάντα να είστε προετοιμασμένοι να καθυστερήσετε.
Εδώ υπάρχει ένα ξεχωριστό άρθρο για τις ημερομηνίες που μπορούμε να ξεκινήσουμε τα φυτά μας και την διαδικασία εξέλιξης τους www.settfest.com/2009/02/se-texas-tomato-growing-calendars/
Σίγουρα κάποια κομμάτια αυτού του οδηγού χρειάζονται διόρθωση, περισσότερη ανάπτυξη ή προσαρμογή στα δεδομένα της Ελλάδας.
Οποιαδήποτε σχόλιο ή συμβουλή ή βοήθεια σας θα είναι ευπρόσδεκτη και με μεγάλη μου χαρά.
Οι περισσότερες πληροφορίες αντλήθηκαν από την ιστοσελίδα www.settfest.com
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- ssotiris
- Αποσυνδεμένος
- Παλιός
- Δημοσιεύσεις: 119
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 47
Απίστευτη δημοσίευση !
Σε ευχαριστούμε !
keep writing !
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- ilias
- Αποσυνδεμένος
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 1810
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 594
Μπράβο για τη συγκέντρωση αυτών των πληροφοριών.
Διάβασα όλο το άρθρο έχοντας ένα σημειωματάριο δίπλα μου και κρατώντας σημειώσεις.
Κάποια σημεία που δεν κάλυπτες στο πρώτο μέρος, το έκανες στο δεύτερο, οπότε διέγραφα ένα-ένα τα σημεία που πίστευα ότι ήθελαν διευκρίνηση.
Έχω να κάνω μερικές επισημάνσεις για να τονίσω αυτά που λες.
ΤΕΧΝΗΤΟ ΦΩΣ
Οι λάμπες θα πρέπει να τοποθετηθούν έτσι ώστε να φωτίζουν ομοιόμορφα το σπορείο. Διαφορετικά τα φυτάκια που δε φωτίζονται σωστά, θα γέρνουν προς το κοντινότερο φως.
ΜΕΧΡΙ ΠΟΥ ΒΑΖΟΥΜΕ ΧΩΜΑ ΣΤΑ ΔΟΧΕΙΑ
Στο άρθρο λες ότι τα γεμίζουμε μέχρι επάνω.
Προσωπικά, γεμίζω μέχρι 1 εκατοστό πριν από την κορυφή.
Έτσι υπάρχει χώρος και το νερό που θα ρίχνω τις επόμενες εβδομάδες δε θα φεύγει.
Επίσης, αν αντί για βρεγμένο χώμα όπως προτείνεις, χρησιμοποιήσουμε στεγνό για να γεμίσουμε το δοχείο, τα δεδομένα αλλάζουν.
Θα πρέπει να γεμίσουμε το δοχείο μέχρι επάνω.
Να ρίξουμε νερό.
Το χώμα θα κάτσει.
Να συμπληρώσουμε με χώμα.
Να βάλουμε τους σπόρους.
Να συμπληρώσουμε με χώμα.
ΑΡΧΙΚΑ ΠΟΤΙΣΜΑΤΑ
Επειδή πάνω από τους σπόρους υπάρχει ένα λεπτό στρώμα χώματος, θέλουν προσοχή.
Πρέπει να ποτίζουμε πολύ προσεκτικά (σχεδόν να πέφτουν σταγόνες από κοντινή απόσταση) ή να χρησιμοποιήσουμε ένα καλό ψεκαστήρι.
ΤΑ ΣΠΟΡΟΦΥΤΑ ΤΟΜΑΤΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΥΝΙΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΝ ΓΕΡΟ ΒΛΑΣΤΟ
Το αναφέρεις και αυτό!
Την πρώτη φορά, που βέβαια δεν είχα χρησιμοποιήσει ανεμιστήρα, τα σπορόφυτα, ψήλωναν και ψήλωναν και ψήλωναν προς το φως, έχοντας ένα πολύ λεπτό βλαστό.
ΟΙ ΤΟΜΑΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΓΕΡΑ ΦΥΤΑ
Όπου την προηγούμενη χρονιά είχα φυτέψει τομάτες, την επόμενη χρονιά εμφανίζονται ξανά τοματιές.
Οι σπόροι που έπεσαν στο χώμα από τις τομάτες που για Χ λόγους δεν έφτασαν στο τραπέζι, επέζησαν του καλοκαιριού, του χειμώνα, των βροχών, των κρύων και όταν οι συνθήκες ήταν ξανά κατάλληλες, βλάστησαν!
2019.kalliergo.gr - www.altermarket.com
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- ilias
- Αποσυνδεμένος
- Διαχειριστής
- Δημοσιεύσεις: 1810
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 594
Καλλιέργεια τομάτας (ντομάτας) - Οδηγίες & Συμβουλές
Τομάτα: Ξηρή σήψη, Ξηρή κορυφή, Τάπωμα, Blossom end rot
Καλλιεργώ Τομάτες (Ντομάτες)
Ντομάτες - Ασθένειες - Συμπτώματα έλλειψης θρεπτικών συστατικών στο χώμα
Φτιάχνω σπόρους ντομάτας
2019.kalliergo.gr - www.altermarket.com
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- manosdet
- Αποσυνδεμένος
- Ο χρήστης είναι μπλοκαρισμένος
- Δημοσιεύσεις: 932
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 3
ilias έγραψε: Καλησπέρα Μάνο,
Μπράβο για τη συγκέντρωση αυτών των πληροφοριών.
Διάβασα όλο το άρθρο έχοντας ένα σημειωματάριο δίπλα μου και κρατώντας σημειώσεις.
Κάποια σημεία που δεν κάλυπτες στο πρώτο μέρος, το έκανες στο δεύτερο, οπότε διέγραφα ένα-ένα τα σημεία που πίστευα ότι ήθελαν διευκρίνηση.
Έχω να κάνω μερικές επισημάνσεις για να τονίσω αυτά που λες.
ΤΕΧΝΗΤΟ ΦΩΣ
Οι λάμπες θα πρέπει να τοποθετηθούν έτσι ώστε να φωτίζουν ομοιόμορφα το σπορείο. Διαφορετικά τα φυτάκια που δε φωτίζονται σωστά, θα γέρνουν προς το κοντινότερο φως.
ΜΕΧΡΙ ΠΟΥ ΒΑΖΟΥΜΕ ΧΩΜΑ ΣΤΑ ΔΟΧΕΙΑ
Στο άρθρο λες ότι τα γεμίζουμε μέχρι επάνω.
Προσωπικά, γεμίζω μέχρι 1 εκατοστό πριν από την κορυφή.
Έτσι υπάρχει χώρος και το νερό που θα ρίχνω τις επόμενες εβδομάδες δε θα φεύγει.
Επίσης, αν αντί για βρεγμένο χώμα όπως προτείνεις, χρησιμοποιήσουμε στεγνό για να γεμίσουμε το δοχείο, τα δεδομένα αλλάζουν.
Θα πρέπει να γεμίσουμε το δοχείο μέχρι επάνω.
Να ρίξουμε νερό.
Το χώμα θα κάτσει.
Να συμπληρώσουμε με χώμα.
Να βάλουμε τους σπόρους.
Να συμπληρώσουμε με χώμα.
ΑΡΧΙΚΑ ΠΟΤΙΣΜΑΤΑ
Επειδή πάνω από τους σπόρους υπάρχει ένα λεπτό στρώμα χώματος, θέλουν προσοχή.
Πρέπει να ποτίζουμε πολύ προσεκτικά (σχεδόν να πέφτουν σταγόνες από κοντινή απόσταση) ή να χρησιμοποιήσουμε ένα καλό ψεκαστήρι.
ΤΑ ΣΠΟΡΟΦΥΤΑ ΤΟΜΑΤΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΥΝΙΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΟΥΝ ΓΕΡΟ ΒΛΑΣΤΟ
Το αναφέρεις και αυτό!
Την πρώτη φορά, που βέβαια δεν είχα χρησιμοποιήσει ανεμιστήρα, τα σπορόφυτα, ψήλωναν και ψήλωναν και ψήλωναν προς το φως, έχοντας ένα πολύ λεπτό βλαστό.
ΟΙ ΤΟΜΑΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΓΕΡΑ ΦΥΤΑ
Όπου την προηγούμενη χρονιά είχα φυτέψει τομάτες, την επόμενη χρονιά εμφανίζονται ξανά τοματιές.
Οι σπόροι που έπεσαν στο χώμα από τις τομάτες που για Χ λόγους δεν έφτασαν στο τραπέζι, επέζησαν του καλοκαιριού, του χειμώνα, των βροχών, των κρύων και όταν οι συνθήκες ήταν ξανά κατάλληλες, βλάστησαν!
Τεχνητός φωτισμός
Λοιπόν οι σκέψεις μου γύρω από τον φωτισμό έχουν ως εξής:
Κατασκευάζοντας το Φωτιστικό μας υπολογίζουμε οι λάμπες μας να ισαπέχουν από το κέντρο και και τις δύο μεγάλες πλευρές του σπορείου έτσι ώστε το φως να διαχέεται όσο το δυνατόν πιο ομοιόμορφα. Βάζοντας και ανακλαστήρες πάνω από τους λαμπτήρες φαντάζομαι ότι πετυχαίνουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. (προσωπικά το δικό μου σπορείο είναι εσωτερικά ντυμένο με αλουμινόφυλο για να αντανακλά ο φωτισμός)
Φυσικά υπάρχουν και τα πάνελ Led αλλά δεν νομίζω ότι χρειάζεται να επεκταθούμε εκεί. Οι τιμές τους είναι απαγορευτικές θα έλεγα.
Μέχρι που βάζουμε χώμα στα σπορεία
Σίγουρα αυτό είναι κάτι το οποίο ο καθένας πράττει όπως τον βολεύει.
Βάζοντας βρεγμένο χώμα και σκεπάζοντας το δεν ξαναποτίζουμε μέχρι τα φυτά μας να φυτρώσουν (και να φτάσουν 2-3 εκατοστά ύψος).
Ύστερα ποτίζοντας τα από κάτω όπως αναφέρεται στο άρθρο ενθαρρύνουμε την ρίζα του φυτού να πάει να βρει το νερό με αποτέλεσμα να μην μείνει επιφανειακή.
Επίσης για να μην γίνουν ψιλόλιγνα τα φυτά μας πρέπει να έχουν 14-16 ώρες φως την ημέρα και να κατεβάζουμε 4-5 βαθμούς θερμοκρασία στο σπορείο μας το βράδυ. Να προσομοιώνουμε την φύση δηλαδή.
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- DOMVOS
- Αποσυνδεμένος
- Αρχαίος
- Δημοσιεύσεις: 346
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 378
Θέλω να σε συγχαρώ και δημόσια για την αρτιότητα του άρθρου σου.
Μια εργασία που προυποθέτει μεράκι,άπειρες εργατώρες,γνώση και διάθεση για προσφορά!
Εύχομαι να συνεχίσεις να μας εκπλήττεις ευχάριστα και στο μέλλον,ξεδιπλώνοντας το πολύπλευρο ταλέντο σου και σε άλλα θέματα που κατέχεις άριστα!
Υ.Γ.
Όχι δεν θα πάρω μολύβι και χαρτί να σημειώσω τυχόν παραλέιψεις ή να σου επισημάνω ή να σου προτείνω κάτι (‘όπως μου ζήτησες) θάταν μικρόψυχο εκ μέρους μου ……το άρθρο σου είναι άψογο!!! ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ.
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- despina119
- Αποσυνδεμένος
- Πολύ Παλιός
- Δημοσιεύσεις: 185
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 62
Φέτος θα κάνω σπορείο για πρώτη φορά και μου έλυσες όλες τις απορίες.
Τελικά, αυτό το site έχει πολύ καλά μέλη!!
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- despina119
- Αποσυνδεμένος
- Πολύ Παλιός
- Δημοσιεύσεις: 185
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 62
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- manosdet
- Αποσυνδεμένος
- Ο χρήστης είναι μπλοκαρισμένος
- Δημοσιεύσεις: 932
- Ληφθείσες Ευχαριστίες 3
Βέβαια αν κάνεις ένα μικρό σπορείο με 1-2 καρτέλες φυτοδοχείων των 20 θέσεων, ναι τότε συμφέρει να χρησιμοποιήσεις οικονομικές λάμπες.
Παρακαλούμε Σύνδεση για να συμμετάσχετε στη συζήτηση.
- Forum
- Λαχανικά, Φρούτα, Όσπρια, Βότανα, Ελιά, Αμπέλι, Μανιτάρια
- Λαχανικά - Κηπευτικά
- Ντομάτα Από το σπορείο έως τον κήπο