Δυστυχώς δε βρήκα στοιχεία από κάποια επίσημη Ελληνική πηγή. Αυτό όμως που βρήκα, είναι μία έρευνα που έρχεται από την Αμερική. Το 1998 το USDA (Unites States Department of Agriculture) έκανε μία έρευνα για την τιμή των αγροτικών προϊόντων. Το USDA είναι το αντίστοιχο του δικού μας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Αναρωτήθηκαν λοιπόν στο USDA, από το 1 δολλάριο που πληρώνει ο καταναλωτής για να αγοράσει ένα αγροτικό προϊόν, πόσα χρήματα φτάνουν στον αγρότη που παράγει το προϊόν; Τα αποτελέσματα ήταν αποκαλυπτικά και ενδεικτικά του προβλήματος που αντιμετωπίζουν οι αγρότες.
- Το προϊόν φεύγει από το χωράφι προς 21 λεπτά.
- Τα εργατικά το επιβαρύνουν με 38,5 λεπτά.
- Το κόστος τυποποίησης προσθέτει ακόμη 8,5 λεπτά.
- Το κόστος των μεταφορικών επιβαρύνει το προϊόν με άλλα 4,0 λεπτά
- 3,5 λεπτά πάνε στην απόσβεση των επενδύσεων.
- Το κόστος διαφήμισης επιβαρύνει το προϊόν με 4,0 λεπτά.
- Το κόστος καυσίμων και του ηλεκτρικού ρεύματος προσθέτουν 3,5 λεπτά.
- Τα κέρδη προ φόρων είναι 3,5 λεπτά
- Το κόστος ενοικίων είναι 4,0 λεπτά.
- Το κόστος των τόκων από δάνεια είναι 2,5 λεπτά.
- Το κόστος για επισκευές είναι 1,5 λεπτά.
- Οι φόροι αντιστοιχούσαν σε 3,5 λεπτά.
- Τέλος τα άλλα έξοδα ήταν 2,5 λεπτά.
21 λεπτά φτάνουν στον αγρότη και 79 λεπτά δαπανώνται στο marketing, το κανάλι από το χωράφι μέχρι το ράφι.
Τα παραπάνω αφορούν τιμές του 1998 και στην Αμερική.
Στην Ελλάδα του σήμερα, αλλά και των τελευταίων ετών, η κατάσταση πρέπει να είναι χειρότερη. Δε γνωρίζω να υπάρχουν στοιχεία. Τουλάχιστον δεν κατάφερα να βρω. Αν κάποιος γνωρίζει κάτι περισσότερο σχετικά με στοιχεία που αφορούν την ψαλίδα ανάμεσα στο κόστος παραγωγής και πώλησης των αγροτικών προϊόντων, ας με ενημερώσει.
Πηγές:
http://www.umanitoba.ca/afs/agric_economics/ardi/farm_value.html
http://www.usda.gov/wps/portal/usda/usdahome
Marketing Bill Rose, While Farm Value Declined in 1997